| Progresszív, holisztikus, dinamikus önismereti folyamatok

Mitől lesz valaki felnőtt? II. rész – A Való Élet Kihívásai és a Felnőttség

Ebben a második (II. rész) blogbejegyzésben megvizsgálom, hogyan lehet a való élet kihívásain keresztül felnőttnek tekinteni valakit, valamint milyen viselkedés jár együtt ezzel a státusszal, különös tekintettel a fejlődési lehetőségekre, melyet önismereti folyamatban szerezhet meg.

Az élet folyamatos fejlődés, és egyik fontos állomása az, amikor valaki felnőtté válik. De mit is jelent valójában felnőttnek lenni? A válasz erre a kérdésre nemcsak a biológiai éréshez köthető, hanem szorosan kapcsolódik a pszichológiai és társadalmi tényezőkhöz is. Ebben a második (II. rész) blogbejegyzésben megvizsgálom, hogyan lehet a való élet kihívásain keresztül felnőttnek tekinteni valakit, valamint milyen viselkedés jár együtt ezzel a státusszal, különös tekintettel a fejlődési lehetőségekre, melyet önismereti folyamatban szerezhet meg. Az első részben (I. rész) a pszichológiai jellemzőket tekintem át a felnőttség tükrében.

1. Függetlenség

A való életben a felnőttek általában önállóan élnek vagy párkapcsolatban, családban. Ezzel jár együtt a háztartás vezetése, a lakhatás, az étkezés, és az anyagi kötelezettségek teljesítése. Vannak ezzel kihívásai? Pontosan mi, mióta és ez hogyan jelenik meg az Ön életében? Ezekkel egy felnőttnek tisztában kell lennie. A felnőtteknek általában saját otthonuk vagy albérletük van, ahol önállóan döntenek a mindennapi életüket érintő kérdésekben. Ha nem, akkor az további kérdéseket vet fel, kompromisszumokra késztet.

2. Munka és Karrier

A felnőttek általában munkában állnak vagy karriert, vállalkozást építenek. A munkavállalás és a karrier előrelépés lehetőséget nyújt a pénzügyi stabilitásra és a személyes fejlődésre – utóbbi elsődleges fontosságú a legújabb kutatások szerint. Egy olyan munkahelyen, ahol mint egyén, nincs fejlődési, előrelépési lehetősége a dolgozóknak, rengeteg ebből fakadó kihívással kell megküzdenie. Egy pozíció megtartása és az elvégzett munka felelősségteljes viselkedést igényel. Végzettségem szerint a munka és karrierhez kapcsolódó kihívások, konfliktusok, nehézségek kerülnek elsődlegesen a szupervíziós ülések fókuszába – itt tudunk közösen vizsgálódni és valódi önreflexióval megoldásokat is találni!

3. Társas Kapcsolatok és Felelősségek

A felnőtteknek gyakran vannak társas kötelezettségeik is, például barátok, családtagok vagy gyerekek, akikre minden nap és gyakran gondolunk, az ő hogylétük befolyásolja a mi hangulatunkat is. Igen, ezek a kapcsolatok felelősséggel járnak, és az érzelmek és konfliktusok kezelése is része a felnőtt életnek. A hogyan a kulcs, az asszertív kommunikáció, saját véleményünk és határaink kijelölése, a másik helyzetébe történő beleérzés, saját akcióterv megalkotása gyakran téma az önismereti folyamatainkon.

4. Döntéshozatal és Prioritások

A felnőttként való viselkedéshez hozzátartozik a döntéshozatal képessége és a prioritások megállapítása. Az, hogy ki, mit helyez első helyre az életében, sok mindent elárul a személyiségéről. Fontos azonban, hogy az idő múlik és az élet változik: pont ezért is fontos időnként egy teljesen független szakértővel is megvizsgálni, kivel hogy állunk? És az egyébként nekünk milyen? Hogy hat ez konkrétan a mi környezetünkre? Az élet során számos döntést kell hozni, például pénzügyek, egészségügy, és életstílus terén. A felnőtteknek tanácsot kérhetnek másoktól, de végső soron ők döntenek saját életükről.

Összefoglalva, a felnőtté válás nem csak biológiai érés, hanem pszichológiai fejlődés és a való életben megjelenő viselkedés is. A felnőttek felelősséget vállalnak saját életükért, önállóak, érzelmi érettek, és tisztában vannak céljaikkal és életcéljaikkal. A való életben a felnőttként való viselkedés magában foglalja a függetlenséget, a munkát, a társas kapcsolatokat, és a döntéshozatalt. Mindenki saját ütemben és módon válik felnőtté, a kortárscsoportok, a család és sok egyéb tényező befolyásolja az életutunkat.

A legfontosabb kérdés az, hogy mikor döntünk úgy: önazonos, autonóm egyénként szeretnénk működni, az életünket pedig a saját kezünkbe vesszük. Ehhez több készség, képesség elsajátítása és mindenek előtt önmagunk megismerése szükséges.

Egyetemi diplomával rendelkező szupervizorként önfejlesztő programokat kínálok, ahol az emberek sokféle életproblémát és kihívást dolgozhatnak fel. Ügyfeleimmel általában hetente egyszer találkozunk egy órára, ahol aktuális kihívásaikon, nehézségeiken, fejlődési területeiken dolgozunk progresszív szemlélettel. A honlapom www.leerichard.hu

Szeretettel várom Önt foglalkozásaimon [IDE LINK AZ EGYÉNI ÉS CSOPORTOS ALKALMAKHOZ]! Még ma lépjen kapcsolatba velem egy ingyenes konzultációért, ahol felteheti a kérdéseit nekem. A nevem Leé Richárd. Egyetemi képesítéssel rendelkező (MA) szupervizor vagyok Budapesten, szakterületem a mentoring, a kapcsolati és kommunikációs dilemmák, a hivatás-karrier terület elakadásai, a motiváció vesztés és céltalanság, a szociális kapcsolatok és az érzelmi intelligencia (EQ), a politikai intelligencia (PQ) témaköre. További érdeklődési területeim: szakmai-munkahelyi működés/személyes fejlődés/kommunikáció/szervezetfejlesztés, önbizalom-énerő növelés, határkezelés.