| Progresszív, holisztikus, dinamikus önismereti folyamatok

Mitől lesz valaki felnőtt? I. rész

Ebben az első (I. rész) b​logbejegyzésben megvizsgálom, hogyan lehet pszichológiailag felnőttnek tekinteni valakit, valamint milyen viselkedéssel jár együtt ezzel a státusszal, különös tekintettel a fejlődési lehetőségekre, melyet önismereti folyamatban szerezhet meg.

Az élet folyamatos fejlődés, és egyik fontos állomása az, amikor valaki felnőtté válik. De mit is jelent valójában felnőttnek lenni? A válasz erre a kérdésre nemcsak a biológiai éréshez köthető, hanem szorosan kapcsolódik a pszichológiai és társadalmi tényezőkhöz is. Ebben az első (I. rész) b​logbejegyzésben megvizsgálom, hogyan lehet pszichológiailag felnőttnek tekinteni valakit, valamint milyen viselkedéssel jár együtt ezzel a státusszal, különös tekintettel a fejlődési lehetőségekre, melyet önismereti folyamatban szerezhet meg. A második részben (II. rész) a való élet kihívásait tekintem át a felnőttség tükrében.

1. Felelősségvállalás

Az egyik legfontosabb pszichológiai jellemzője annak, hogy valaki felnőtté válik, az a képesség, hogy felelősséget vállaljon saját cselekedeteiért és döntéseiért. Ez magában foglalja az anyagi felelősséget, például a pénzügyi tervezést és az adók befizetését, valamint a személyes felelősséget a saját jólétéért és életútjáért. Ha ez akadályozott, a másikra mutogatás (miért, te, ő?!), az áldozat szerep (engem mindig átvernek…) és a döntésképtelenség is megjelenik. Azonban hogy lehet megbízni valakiben, aki saját magáért sem tud felelősséget vállalni? A saját szerepünket, viselkedésünket, érzéseinket és reakcióinkat elsőként érdemes megvizsgálni minden nehezebb szituációban.

2. Önállóság

Mitől érezheti magát önállónak valaki? Az önállóság képessége szintén kulcsfontosságú a felnőtté válásban. Ez azt jelenti, hogy valaki képes egyedül is döntéseket hozni és cselekedni, és nem függ másoktól minden szempontból. Ahelyett, hogy mindig, minden élethelyzetben a szüleit és/vagy a barátait interjúvolná meg a „szerinted?” kérdéssel, csak a nagy döntéseknél hívja be a neki fontos személyeket. Fontos tehát, hogy az önállóság magában foglalja a saját életvezetés tervezését és végrehajtását is. A bizonytalanság, annak megjelenése és visszatérése, konkrét személyekhez és/vagy helyzetekhez kapcsolódó felismerések megkeresése gyakran visszatérő téma az önismereti folyamataimban.

3. Érzelmi Érettség

Éretlenség, érettség, bölcsesség. A felnőttként való viselkedéshez hozzátartozik az érzelmi érettség is. Ez azt jelenti, hogy valaki képes az érzelmeit felismerni, megérteni, kifejezni és kezelni. Az érzelmi intelligencia (EQ) az egyik szakterületem, haladó szinten már nem csak a saját, de a másik személy helyzetébe is bele tudunk érezni, ami rendkívül fontos lehet minden szeretetkapcsolatban. Az érzelmi stabilitás és az empátia fontosak a felnőtt kapcsolatokban és döntéshozatalban, ezért ezek fejlesztése, explorációja az önfejlesztés első lépéseihez tartozik.

4. Célkitűzések és Életcél

Miért élsz? Kiért élsz? A felnőttként való viselkedéshez hozzátartozik az is, hogy valaki tisztában van azzal, milyen céljai vannak az életben, és törekszik ezek elérésére. Ez lehet karrierbeli cél, családalapítás vagy személyes fejlődés, a legfontosabb, hogy motivációt, sikerélményt és erőt meríthessünk belőlük a nehezebb élethelyzetekben is. Csak gondoljunk arra, hogy a legnehezebb kihívásban is másodpercek alatt erőre kapunk, amikor a gyermekünkre gondolunk. Az életcél segít irányt adni az életnek és motivációt nyújt a fejlődésre, előrelépésre, változásra is.

Egyetemi diplomával rendelkező szupervizorként önfejlesztő programokat kínálok, ahol az emberek sokféle életproblémát és kihívást dolgozhatnak fel. Ügyfeleimmel általában hetente egyszer találkozunk egy órára, ahol aktuális kihívásaikon, nehézségeiken, fejlődési területeiken dolgozunk progresszív szemlélettel. A honlapom www.leerichard.hu

Szeretettel várom Önt foglalkozásaimon [IDE LINK AZ EGYÉNI ÉS CSOPORTOS ALKALMAKHOZ]! Még ma lépjen kapcsolatba velem egy ingyenes konzultációért, ahol felteheti a kérdéseit nekem. A nevem Leé Richárd. Egyetemi képesítéssel rendelkező (MA) szupervizor vagyok Budapesten, szakterületem a mentoring, a kapcsolati és kommunikációs dilemmák, a hivatás-karrier terület elakadásai, a motiváció vesztés és céltalanság, a szociális kapcsolatok és az érzelmi intelligencia (EQ), a politikai intelligencia (PQ) témaköre. További érdeklődési területeim: szakmai-munkahelyi működés/személyes fejlődés/kommunikáció/szervezetfejlesztés, önbizalom-énerő növelés, határkezelés.