Loading...
Life coaching 2018-06-27T19:18:37+00:00

A SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉS EGYIK LEGHATÉKONYABB ESZKÖZE!

Kapcsolódó bejegyzések

A világ sokkal nagyobb hely, mint Magyarország, és az élet sokkal több, mint bejárni a munkahelyre, és hétvégén felélni a jövedelmet!

Ha látod, hogy a jövőben valami nem optimálisan fog alakulni, vagy problémák merülhetnek fel, akkor legyél hajlandó változtatni a terven akkor is, ha elköteleződtél egy bizonyos irányba, és komoly erőforrásokat invesztáltál belé.

* * *

Legelőször Klapka György, az Aranyember jutott eszembe. Nem rég olvastam a könyvét, melyben elmesélte sikerének egyik kulcsát. Akárhányszor kudarc, veszteség érte, azonnal megrázta magát, ment tovább és máris a következő, új projektjén gondolkodott. Sokszor bukott tíz és százmilliókat is, de mindig profitált a tanulópénzből és rendszerint egyre nagyobb, kreatívabb ötletekkel rukkolt elő. Mi a lényeg? Önsajnálatnak, mások hibáztatásának nyoma sincs – ez pedig közös tényező a mai korszak legsikeresebb embereit tekintve is.

A coachingról

A coaching a személyiségfejlesztés egyik leghatékonyabb eszköze, melynek tudatosság-növelő szerepe van és a gyakorlatban is képes arra, hogy kihozza belőled a legjobbat! Azt is mondhatjuk, hogy ennek a folyamatnak az elsődleges célja a tudatosság és a felelősségvállalás növelése, valamint a változás ösztönzése.

Egy coach (aki az ülést vezeti) elsősorban kérdéseket tesz fel az elérni kívánt eredménnyel kapcsolatban és segít tudatosítani, hogy valóban a céljaid felé haladsz-e? Közösen ellenőrzitek a rendelkezésre álló erőforrásokat, a sikeredhez szükséges eszközöket és motivációs tényezőidet. A coach elfogulatlan szemként visszajelzéseket ad a teljesítményedről és megmutatja a fejlődési lehetőségeidet, de nem nem oszt tanácsokat, nem tanít vagy ad már jól bevált recepteket. A coach kérdez, a kérdések elsődleges célja pedig a kliens hatalmának a visszaadása azáltal, hogy rádöbben: van választási lehetősége. Fontos, hogy coaching nem a múlttal foglalkozik, hanem a jelenre és a jövőre koncentrál. A coachingnak nem az a célja, hogy feltárja az ügyfél személyiségét, hanem az, hogy ösztönözze és támogassa az ügyfél személyes és szakmai fejlődését.

A coaching abban segíthet neked, hogy

  • megtaláld a motivációt céljaid eléréséhez,
  • javíts a legfontosabb kapcsolataidon,
  • felismerd önkorlátozó hiteidet és változtass rajtuk,
  • eredményesebben kezeld az időt,
  • képes légy megélni a jelen pillanatot.

Kiket várok coachingra?

A sikeres együttműködésünk alapfeltétele az önkéntes elköteleződés. Ha úgy érzed, hogy van egy témád, amiben szeretnél előrébb jutni és hajlandó vagy tenni a változásért, akkor a tapasztalataim alapján sikeresen tudunk együtt dolgozni.

A coach azért dolgozik, hogy segítségével sokkal hatékonyabban és gyorsabban mozdíthasd előre az életedet annál, mintha egyedül próbálkoznál.

Hogy néz ki egy ülés, mire számíthatsz?

A coaching egy partneri beszélgetés. Komolyan és célzottan azt a témát beszéljük át, amit behozol az ülésre – oldott hangulatban, ítélkezés és megszégyenítés nélkül, szigorúan bizalmas légkörben. Leülünk és a fókuszt végig rajtad, a coaching aktuális témáján, célján tartom úgy, hogy az ötvenedik percben sokkal tisztábban láss, legalább egy lépéssel közelebb legyél az ideális állapotodhoz. A coaching témája az, amit az ügyfél, azaz a coachee szeretne. Én kérdéseket teszek fel, új nézőpontokat hozok be úgy, hogy az eredményközpontúság mindvégig az elsődleges szempont maradjon. Coachként őszintén, akár provokatívan tükröt tartok, hogy felismerd saját működésedet és behozok új szempontokat is a témáddal és veled kapcsolatban is. Érdemes előre megfogalmazni magadban, hogy mit szeretnél a coachinggal elérni, azaz minek örülnél?

Mik a coaching keretei?

A kezdés azt az időpontot jelöli, amikor mindkét partner készen áll a beszélgetésre (le tudta tenni a kabátját, kikapcsolta a telefonját, megérkezett lélekben) és aktív figyelmével ott tud lenni az adott szituációban. Az idői keretek kölcsönös betartása egymás idejének tisztelete miatt fontos. Ez nem csupán a folyamatban résztvevőkre vonatkozik, hanem a kliens előtt vagy után érkező más személyek idejére is. Előfordul, hogy közbejön egy váratlan esemény, amely miatt a találkozó időpontját módosítani szükséges. Ekkor fontos, hogy az ügyfél minél előbb értesítse a coachot, hiszen ennek hiányában mások esnek el a coaching lehetőségétől.

Tehát egy coaching helyzetben minden olyan megegyezést célszerű betartani,
amelyet bármely, előre egyeztetett időpontban történő konzultáció esetében ildomos.

A tanácsadás jellemzően kétszemélyes, amely azt is jelenti, hogy mindkét fél aktív részese a beszélgetés alakításának. Egy helyzet feltárásában, a megoldáshoz vezető lépések megtalálásában a coach és az ügyfél közös munkája szükséges, hiszen alapvetés, hogy a saját életének az ügyfél a legjobb szakértője. A coach hozzájárulása, hogy felszínre hozza azokat az erőforrásokat és erősségeket, amely a coacheenak támogatást nyújt egy élethelyzetben, vagy segít átlendülni egy átmeneti elakadáson. Együtt gondolkodással eredményesen lehet megtalálni azokat a lépéseket, amelyek a kliens számára is kedvezőek és adott élethelyzetében optimálisak.

Milyen helyzetekben jöttek már hozzám coachingra?

Számos kliensem közül egyikük élethelyzetét sem lehet tipizálni. Ugyanakkor több alkalommal felmerültek közös témák. Sok olyan érdeklődőm volt, aki párkapcsolati témában szeretett volna megtenni lépéseket, együtt fejlődni a párjával. A legnagyobb sikereimet eddig párkapcsolati téren értem el a klienseimmel. Egy kapcsolat összekovácsolása a kommunikációs félreértések tisztázásán és az őszinte kommunikáción, a bennünk lévő félelmeken való túllépésén is múlik.

Az időbeosztási nehézségek, munkahelyi konfliktusok, magánéleti félelmek, önbizalomhiány gyakran téma a coaching üléseken. Az egyik legszebb kihívás számomra, amikor egy komoly beosztású vezető hozza be a munkahelyi témákat, a beosztottakkal való kommunikációt szeretné hatékonyabbá tenni vagy éppen arról is szólhat a coaching, hogy miként lehetne összességében jó vezető?

Többen fordultak hozzám azzal a dilemmával, hogy valami nem jó, de nem tudják, hogy mi a baj? Vagy éppenséggel semmi sem jó, de nem látják a kilépési pontokat az adott szituációból. Az ilyen és hasonló érzések teljesen normálisak mindenki életében, a megfelelő kérdésekkel és eszközökkel mindig tudunk a hozzám fordulókkal haladni a megoldás és az elérni kívánt cél, állapot, életminőség irányába!

Ha megszületett benned a döntés, hogy szeretnél coachingra jönni, akkor a következőket javaslom.

Mi a következő lépés?

  • keress meg e-mailen vagy telefonon;
  • egyeztessük le a részleteket, az időpontokat, anyagiakat;
  • ezután leülünk és az első találkozó elején tisztázzuk egymással, hogy pontosan ki mit vár a folyamattól, mik a realitások, milyen technikai jellegű kérdések vannak benned;
  • megkezdjük a coaching folyamatot, ahol már Te, a hozott témád és céljaid vagytok a fókuszban;
  • a cél elérése után a coaching folyamatot lezárjuk és visszajelzést adunk egymásnak;
  • a Kliens igényétől függően a lezárás után később újra leülhetünk lekövetni, hogy mi történt pontosan, hogy állsz most, valamint bármikor megkereshetsz, ha elakadtál és nem tudod mi legyen a következő lépés.

Technikai részletek

Egy coaching folyamat általában 6-7 ülésből áll, de céltól függően akár egyetlen alkalom után is várható előrelépés. Én magam nem hiszek az általánosításokban, mert minden ember teljesen egyedi egyén, szubjektív megélésekkel és haladási képességekkel, akaraterővel – és ez így van rendben. Olyan tapasztalatom még azonban sosem volt, hogy egy ülés után ugyanott tartanánk, mint az elején – haladás és előrelépés nélkül nincs egyetlen ülés sem. Az üléseket alapesetben heti vagy kétheti rendszerességgel tartjuk.Budapesten a Nyugati pályaudvar mellett, Monoron a városközpontban dolgozom. Egy ülés hatvan perces. Az ülések igény szerint hetente/két hetente követik egymást.